WHAT'S NEW?
Loading...

Big Mac Index


Serios? Da, da, cât se poate de serios. E vorba chiar de bine cunoscutul hamburger de la Mc Donalds.

Poate te întrebi cum se poate ca două chiftele turtite într-o chiflă să ajungă un indicator economic. Și încă unul important.

Hai să vezi.

Cred că de multe ori ai întălnit discuții de genul: ”păi tu știi cât costă acolo?”, ”da, dar ce calitate are acolo”(acolo însemnând o altă țară). Astfel de comparații se fac mereu pentru că prețul produselor și serviciilor diferă dintr-o zonă în alta, dintr-o țară în alta. Dacă vorbim de două țări diferite în comparație intervine și cursul valutar.

Ok, și cum rezolvăm dilema asta? Păi simplu. Alegem un produs, vedem cât costă într-o parte, vedem cât costă în partea cealaltă, facem un mic calcul (transformăm dintr-o valută în alta) și gata. Chestia e că produsele în general diferă. Chiar dacă în linii mari sunt la fel pot avea anumite particularități și atunci comparația nu ar mai fi relevantă. Pentru asta ar trebui să găsim două produse absolut identice.

Ei bine, Big Mac e unul din acele produse. Unul din factorii cheie de succes al restaurantelor Mc Donalds tocmai ăsta e - știi la ce să te aștepți. Mc Donalds are si o universitate - Hamburger University - unde angajații sunt învățați printre altele cum să prepare mâncarea - cum să aleagă ingredientele, ce cantități să pună, câte minute să le prăjească, cum să arate produsul final etc.

Să revenim la index. Totul a început în 1986. Jurnaliștii de la The Economist au vrut să ilustreze, într-o manieră umoristică, diferențele între țări în ceea ce privește puterea de cumpărare. Și pentru ilustrare și comparații a fost ales Big Mac, din motivele spuse mai sus.

Deși a plecat de la o glumă treaba s-a dovedit serioasă și indicele Big Mac a devenit un instrument de analiză. The economist publică de atunci în fiecare an o listă cuindicatorii Big Mac.

Hai să vedem cum folosim indicatorul ăsta. Scopul este de a face predicții pentru evoluția diferitelor cursuri de schimb. Ca să exemplific - Presupun că vreau să văd cum va evolua cursul de schimb dolar-liră sterlină. Nu știu, poate vreau să fac speculații pe piața forex sau poate vreau să fac importuri / exporturi și vreau să știu dacă e o afacere sustenabilă pe termen lung.

Luăm un preț de referință - cât costă un Big Mac în USA - 4,79$
Acum ne uităm la cât costă un Big Mac în UK - 2,89£
Ne uităm la cursul de schimb actual GBP/USD - 1,49
Acum calculăm cât costă Big Macul din UK în dolari - 4,3$
Ok. Dacă în USA costă 4, 79 și în UK doar 4,3 înseamnă că lira sterlină este un pic subestimată în raport cu dolarul și ne putem aștepta ca în viitorul apropiat să mai crească. Deci, dacă aș vrea să fac speculații pe piața forex m-ar tenta să cumpăr acum lire sterline pentru că sunt mai ieftine și m-aș aștepta ca în viitor să se mai scumpească (vorbind în raport cu dolarul) astfel încât să pot să le vând la loc și să obțin un mic profit.

Bun, acum nu te duce imediat să faci speculații pe piața forex doar pe baza indicelui Big Mac. Ar trebui să iei în calcul mult mai mulți factori. Nu intru acum în alte detalii. Eu personal te-aș sfătui să nici nu încerci să faci speculații pe piața forex pentru că șansele să-ți pierzi toți banii sunt foarte mari.

Toate discuțiile în jurul Big Mac au dat naștere unui nou termen - burgernomics. Asta pentru că Big Mac poate fi folosit și altfel. Poate dorim să aflăm care este puterea de cumpăarare într-o anumită țară. Cum facem? Vedem care este venitul mediu pe cap de locuitor, ne ducem la Mc Donalds-ul local și vedem câți burgeri putem să cumparăm cu banii pe care i-ar câștiga în medie un locuitor al acelei țări. Normal, un produs nu e suficient cât o fi el de Big Mac. Ca să avem o imagine corectă ar trebui să construim un coș de produse, incluzând și utilități, chirii, servicii medicale etc. Dar dacă dorim doar o imagine aproximativă Big Mac-ul e foarte bun mai ales că e ușor să obținem datele de care avem nevoie.

0 comentarii: