WHAT'S NEW?
Loading...

Sunk Cost


Sunk Cost - cheltuieli îngropate - se referă la investiții făcute deja și care nu mai pot fi recuperate.

Este un concept crucial în luarea deciziilor de afaceri și totuși este foarte puțin cunoscut și foarte puțin înțeles deși siutuațiile de tip sunk cost apar în mod frecvent. Mulți manageri se lasă prinși în ceea ce se cheamă sunk cost trap (capcana cheltuielilor îngropate).

Să dau întâi niște exemple ca să se înțeleagă mai bine despre ce e vorba:

1 Presupunem o fabrică de componente electronice. La un moment dat apare o oportunitate importantă. Un client mare și-ar dori microprocesoare pentru că dorește să lanseze o nouă linie de smartphone-uri. Clientul are planuri mari și dorește să cumpere o cantitate foarte mare de microprocesoare. Problema fabricii de componente electronice e că ar trebui să investească într-o linie nouă de asamblare pentru a putea face microprocesoarele dorite de client. Ok, investiția e mare, dar și potențiallull afacerii este foarte mare așa că managerul fabricii de componente electronice decide să investească în noua linie de producție. Când construcția noii linii este la jumătate se întâmplă nenorocirea - clientul care dorea să cumpere o cantitate foarte mare de microprocesoare dă faliment. Ar putea continua construirea liniei deși nu mai au clienți pentru microprocesoare sau ar putea abandona investiția și s-ar concentra pe alte piețe mai profitabile.

2 O companie petrolieră, în urma unor prospecțiuni, hotărăște contruirea unui nou puț de forare. Zis și făcut. Construiesc puțul numai că rezultatele nu sunt cele așteptate, cantitatea de petrol e mullt mai mică decât estimarea făcută în urma prospecțiunilor. Ar putea continua cu forarea la adâncime mai mare, dar asta presupune costuri suplimentare sau ar putea abandona puțul și construi altul pe o nouă parcelă.

3 Un jucător la bursă cumpără un pachet mare de acțiuni al unei companii farmaceutice. Compania respectivă tocmai a anunțat că sunt în stadiu avansat de testare pentru un medicament minune. Dacă testele ies bine prețul acțiunilor va urca până la cer. Din păcate testele nu sunt concludente și compania farmaceutică anunță că mai e nevoie de o perioadă de 5 ani de testare până ce medicamentul să poată ieși pe piață. Bineînțeles, după așa un anunț prețul acțiunilor nu numai că nu a crescut ci a scăzut destul de mult, iar jucătorul nostru a ieșit în pagubă. Întrebarea e ce va face - va rămâne blocat cu acțiunile încă 5 ani în speranța că prețull lor va crește atunci sau își asumă pierderea, vinde acțiunile și investește în altceva care să îi poată aduce profit imediat?

În toate cele 3 exemple avem de-a face cu o investiție care nu a adus profitul scontat. Din fericire o parte din bani se pot recupera (nu se mai termină investiția începută sause vând acțiunile chiar și în pierdere). Ei bine, decizia de a continua sau renunța nu trebuie să fie influențată de cheltuielile deja făcute. Dacă s-au făcut, s-au făcut, sunt bani îngropați. Singura întrebare la care trebuie să răspundă managerul când ia decizia este următoarea -  Ce fac cu banii pe care nu i-am cheltuit încă? Este mai profitabil să continui sau mai profitabil să mă opresc și să bag banii în altceva?

0 comentarii: