WHAT'S NEW?
Loading...

Palariile ganditoare - Edward de Bono


Potrivit unui studiu realizat de către USA Today, 49% din cei chestionaţi au indicat că şedinţele haotice, interminabile, fără obiective clare şi fără discuţii structurate este ceea ce îi face să se simtă neproductivi la locul de muncă. 

„Cele şase pălării gânditoare” este un instrument de management al şedinţelor ce va elimina şedinţele neproductive din programul tău. Imaginează-ţi cum ar fi ca tu, echipa ta, departamentul din care faci parte sau chiar întreaga organizaţie ar folosi un astfel de instrument, deschizând larg uşa către decizii mai bune, comunicare mai bună şi găsirea unor soluţii mai bune.

Diferenţa între o echipă mediocră şi una eficientă este dată nu de suma calităţilor indivizilor care compun echipa ci de modul în care membrii echipei reuşesc să colaboreze şi să se completeze reciproc. Metoda celor şase pălării ajută la stimularea potenţialului de gândire al echipei. Ca instrument de management al şedinţelor, această metodă oferă indivizilor un proces de disciplinare şi de concentrare asupra ţintelor şi, probabil cel mai important, le oferă posibilitatea de a examina toate laturile unui subiect pus în discuţie. 

Care sunt avantajele acestei metode?

Egalizează rangurile - toți participanții sunt egali, indiferent de poziția lor în ierarhie
Îii stimulează pe cei care deobicei sunt tăcuți
Îi disciplinează pe cei care deobicei sunt prea vocali, tind să monopolizeze discuțiile, deviază de la subiect etc
Stimulează creativitatea
Permite o abordare sistematică a subiectelor, ceea ce va conduce la eficientizare

Este știut faptul că oamenii tind să ia mai mult decizii emoționale decât raționale. La o ședință obișnuită, deobicei sunt puse pe masă mai mult argumente raționale și se încearcă luarea deciziilor doar pe baza lor. De aceea și atâtea discuții în contradictoriu - pentru că oamenii vor încerca să argumenteze logic ceea ce simt, ceea ce intuiesc și de aici o grămadă de neînțelegeri, mai ales când avem de-a face cu rezistența la schimbare. Metoda celor 6 pălării ține în schimb cont și de latura emoțională și elimină barierele de comunicare - de multe ori oamenii își construiesc un fel de zid defensiv în spatele căruia se ascund și, la adăpostul zidului, aruncă ”bombe” în capul celorlalți participanți.

Cele şase pălării

Dr. Edward de Bono a identificat şase stări diferite în care creierul poate fi „sensibilizat”. 

Pentru a fi mai uşor de identificat şi de lucrat cu fiecare din aceste stări a fost folosită metafora pălăriilor colorate – fiecare stare este simbolizată prin actul de a pune pe cap o anume pălărie (în mod concret sau doar imaginar).

Imaginează-ţi că porţi, pe rând, una din cele şase pălării diferite iar apoi adaptează-ţi stilul de gândire în funcţie de pălăria pe care o porţi în acel moment:
Pălăria albă – DATE și FAPTE - cu această pălărie te concentrezi asupra datelor disponibile, obiective, fapte, ce este nevoie şi cum poate fi obţinut. Uită-te la informaţiile pe care le ai şi vezi ce poţi învăţa din ele. 




Pălăria roşie – EMOȚII si INTUIȚIE - purtând această pălărie iei decizii folosind intuiţia, emoţiile, sentimentele, reacţiile instinctuale. De asemenea, încearcă să vezi cum vor reacţiona ceilalţi din punct de vedere emoţional şi încearcă să înţelegi răspunsurile Celora care nu înţeleg pe deplin argumentaţiile tale bazate pe raţiune.


Pălăria neagră – NEGARE, PESIMISM - cu pălăria neagră pe cap ai ocazia să fii un pic negativist. Priveşti lucrurile cu prudenţă şi într-o manieră defensivă. Încearcă să vezi de ce o idee nu ar avea succes, de ce lucrurile ar merge prost. Desigur, este de preferat să ai întotdeauna o atitudine pozitivă dar şi pălăria neagră are rolul ei important pentru că va reliefa punctele slabe dintr-un plan sau proces, te va ajuta să descoperi punctele critice, să înţelegi mai bine riscurile şi astfel vei putea să elimini aceste obstacole sau vei putea să pregăteşti planuri alternative în cazul în care ceva nu merge aşa cum ai stabilit. Este foarte important să te pregăteşti pentru ceea ce ar putea fi mai rău pentru că astfel vei putea să îţi construieşti o plasă de siguranţă dar nu uita, prea mult negativism duce întotdeauna la blocaj . Nici optimismul exagerat nu este bun aşa că încearcă întotdeauna să găseşti un echilibru.


Pălăria galbenă – OPTIMISM - această pălărie simbolizează o rază de soare, optimismul. Te ajută să vezi beneficiile deciziilor pe care le iei, să descoperi noi oportunităţi ce decurg din asta. Pălăria galbenă este cea care îţi dă energia de a merge mai departe atunci când totul pare cenuşiu şi dificil.


Pălăria verde – CREATIVITATE - acum ai ocazia să îţi descătuşezi latura creativă. Poţi veni cu idei noi, poţi căuta soluţii inedite problemelor apărute, poţi explora noi posibilităţi. Pălăria verde îţi oferă imunitate la critici – oricât de nebunească ar părea o idee ea merită spusă şi exploatată (chiar dacă nu e realizabilă în mod direct s-ar putea clădi pe baza ei).


Pălăria albastră – LEADERSHIP - este pălăria de control. Această pălărie este purtată de persoana care conduce şedinţa. Cu pălăria albastră pe cap controlezi procesele, organizezi, defineşti paşii de urmat, dai cuvântul celorlalte pălării, în funcţie de situaţie (de exemplu, când se ajunge la blocaje intră în acţiune pălăria verde, când este nevoie de un plan de rezervă va intra în rol pălăria neagră etc).

Cele şase pălării pot fi folosite pe rând într-o anumită structură secvenţială, în funcţie de natura subiectelor în discuţie.

O secvenţă standard ar trebui să arate aşa:
  • Pasul 1 – Focus şi control (pălăria albastră) – scopul întâlnirii, explicarea procesului (intrarea în rolul fiecărei pălării), alocarea timpului (câte minute pentru fiecare pălărie) etc.
  • Pasul 2 – Prezentarea datelor (pălăria albă) – cifre şi fapte concrete, analize făcute pe baza lor (tendinţe, statistici), informaţii lipsă etc.
  •  Pasul 3 – Exprimarea emoţională (pălăria roşie) – sentimente, răspunsuri.
  •  Pasul 4 – Partea negativă şi pericole (pălăria neagră) – riscuri, obstacole, impact asupra altor activităţi.
  •  Pasul 5 – Partea pozitivă (pălăria galbenă) – oportunităţi, beneficii, câştiguri.
  •  Pasul 6 – Creativitate şi idei noi (pălăria verde) – noi perspective, creştere, construire, noi legături.
  •  Pasul 7 – Focus şi control (pălăria albastră) – rezumatul discuţiilor şi recapitulare, luarea deciziilor şi stabilirea acţiunilor viitoare.
O altă variantă ar putea fi aceasta:
  •  Pasul 1 – Focus şi control (pălăria albastră) – scopul întâlnirii, explicarea procesului (intrarea în rolul fiecărei pălării), alocarea timpului (câte minute pentru fiecare pălărie) etc.
  •  Pasul 2 – Creativitate şi idei noi (pălăria verde) – generează idei noi despre cum ar trebui să acţionăm.
  •  Pasul 3 – Evaluarea ideilor – lista beneficiilor (pălăria galbenă) – lista neajunsurilor (pălăria neagră).
  •  Pasul 4 – Exprimarea emoţională (pălăria roşie) – sentimentele fiecăruia despre alternativele propuse.
  •  Pasul 5 – Focus şi control (pălăria albastră) – rezumatul discuţiilor şi recapitulare, luarea deciziilor şi stabilirea acţiunilor viitoare.

Gândirea paralelă

ÎÎn general fiecare om și-a dezvoltat o metodă proprie de gândire. Partea proastă e că metodele sunt diferite așa cum sunt diferiți și oamenii. Când oamenii sunt puși într-un grup metodele individuale nu converg.

Datorită orgoliilor şi a unei predilecţii către gândirea „cu pălăria neagră” ce a fost identificată în majoritatea culturilor occidentale, toate aceste discuţii neconvergente vor conduce la şedinţe dezastroase. Chiar şi atunci când discuţiile sunt foarte politicoase şi există obiective comune clare se observă o tendinţă naturală către o gândire de tip „spaghete” (o persoană se gândeşte la beneficii în timp ce alta evaluează datele ş.a.m.d. formându-se un „ghem” complicat de fire de gândire care nu converg). 

Acest lucru poate fi evitat prin metoda celor şase pălării deoarece toţi îşi pun o singură pălărie la un moment dat şi astfel toată lumea se va concentra pe aceleaşi subiecte privindu-le din aceeaşi perspectivă la un moment dat, obţinând astfel convergenţa de gândire. 

0 comentarii: