WHAT'S NEW?
Loading...

Absolute advantage


Absolute advantage - avantaj absolut - abilitatea unei persoane, companii sau țări (regiuni) de a produce bunuri sau servicii la un cost mai mic decât o poate face orice alt competitor.

Spre exemplu, dacă în Arabia Saudită pungile de petrol se găsesc foarte aproape de suprafață, atunci în acea regiune firmele care extrag țiței vor avea un avantaj absolut față de cele din alte regiuni unde se găsește deasemenea petrol doar că e mai greu de extras (să spunem Norvegia care forează puțuri petroliere în Marea Nordului).

Un alt exemplu. Fabrica A poate produce motoare mult mai ieftin și mult mai repede decât fabrica B. Asta pentru că fabrica A este mai mare, are tehnologii mai bune, este mai aproape de furnizori, are muncitori mai bine instruiți etc. Ca atare fabrica A va avea un avantaj absolut față de fabrica B.

Cu ce ne ajută asta? Hai să continuăm exemplul al 2lea.
Să presupunem că ambele fabrici fac de fapt mașini și deci motoarele sunt doar o componentă al produsului final.
Am zis deja că fabrica A produce motoarele mai ieftin și mai repede. În schimb fabrica B are la rândul ei un avantaj absolut în ceea ce privește fabricarea de caroserii. Într-un final ambele fabrici reușesc să scoată mașinile cam la același preț.

Dar dacă fabrica A s-ar concentra doar pe făcut motoare, domeniu în care se pricepe cel mai bine? Dacă fabrica B ar face doar caroserii, la fel un domeniu în care avantaj absolut? Dacă fabrica A ar cumpăra caroseriile de la fabrica B, iar fabrica B ar cumpăra motoarele de la fabrica A? Într-un final ambele fabrici ar avea de câștigat pentru că în acest fel ar reuși ambele să producă mașini mult mai ieftin.

Acest lucru se numește specializare. Adică să îți concentrezi efortul pe ce știi să faci mai bine în loc să le faci tu pe toate.

În lumea reală lucrurile sunt un pic mai complicate. Deobicei economia nu lucrează cu cifre absolute pentru că nu sunt tocmai relevante. În schimb economiei îi plac cifrele relative. De exemplu, în loc de cost pur și simplu e mai util să iei în calcul costul de oportunitate (opportunity cost), iar în loc de avantaj absolut să vorbești despre avantaj comparabil.

Dar în cazuri particulare este bine să reții ideea de avantaj absolut și să o aplici în avantajul tău.
Poate ești un avocat de succes sau un contabil experimentat. În loc să îți pierzi jumătate de zi, în fiecare zi, cu hârțogăreala mai bine angajezi un asistent ca să se ocupe de asta (oricum cineva trebuie să o facă), iar tu te concentrezi pe consultanță pentru clienți, activitate din care câștigi mult mai mult. În felul acesta câștigi mai mult chiar dacă trebuie să plătești și asistentul.
Poate ești manager și atunci e mai bine să angajezi o secretară, iar tu să te ocupi de problemele importante ale firmei pe care o conduci.
Poate ești un meșter foarte bun și atunci e mai bine să iei pe lângă tine un ucenic care să te ajute cu lucrurile mărunte și de rutină.
Poate ești un specialist foarte bine plătit și atunci e mai bine să angajezi o bonă pentru copil sau un îngrijitor pentru casă decât să îți iei tu concediu și să te ocupi de treburile casnice.

0 comentarii: