WHAT'S NEW?
Loading...
Elasticity
Elasticity - elasticitate - este o măsură a sensibilității unei variabile atunci când altă variabilă (de care depinde) se schimbă.
În economie elasticitatea se referă la variația cererii de produse sau servicii atunci când prețul se schimbă.
Există și o formulă:
Elasticitate = %(schimbare în cantitate)/ %(schimbare în preț)
Dacă luăm un produs și îi calculăm elasticitatea folosind formula de mai sus:
- dacă rezultatul este mai mare sau egal cu 1 se spune că produseul este elastic
- dacă rezultatul este mai mic decât 1 se spune că produsul este inelastic.
Mai simplu spus, de aia este așa de scumpă benzina.
Elasticitatea nu este doar efectul unei schimbări în prețul unui produs, dar și a puterii de cumpărare. Dacă oamenii o duc bine și au mulți bani la dispoziție atunci cumpără produse mai scumpe (de lux) și în cantități mai mari. Dacă nu au bani se limitează la strictul necesar și încep să taie de pe listă produsele foarte scumpe.
Deci, în general produsele de lux sunt foarte elastice (oamenii pot renunța ușor la ele dacă nu și le permit.
La fel este și cazul produselor cu mulți substituți - de exemplu, dacă vreau să mănânc ceva dulce pot să aleg între ciocolată, prăjituri, bomboane etc. Crește prețul prăjiturilor, mănânc ciocolată și gata.
O strategie bună de marketing va prezenta produsele ca fiind unice, chiar dacă ele sunt de fapt comune și au mulți substituți. De exemplu - oferta de băuturi răcoritoare carbogazoase e extrem de variată, dar doar o companie vinde Coca-Cola, o băutură care are un gust unic și este făcută după o rețetă neschimbată de 100 de ani și a cărui secret este păstrat strașnic. Mă rog și Pepsi, care este făcut după o rețetă la fel de secretă și de veche, are un gust foarte asemănător, dar ai prins ideea.
În schimb benzina, țigările, alcoolul, medicamentele și alte încă câteva produse de mare necesitate sunt total inelastice. Chiar dacă există multă concurență între companii - există mai multe lanțuri de benzinării de unde ai putea să alimentezi, există zeci de branduri de țigări sau băuturi, produsele în sine nu pot fi înlocuite cu altceva și mai rău decât atât, suntem cam dependenți de ele.
Ei bine, tocmai pe produsele inelastice vine statul și pune accize mari pentru că știe că oamenii le vor cumpăra oricum. Pe stat nu-l interesează de unde cumpără cetățeanul, dacă alimentează la Petrom sau la MOl, important e că tot trebuie să alimenteze de undeva așa că îl va taxa.
Statul inventează tot felul de scuze - că țigările dăunează sănătății, că benzina poluează etc. Cu alte cuvinte au grijă mare de sănătatea cetățenilor și prin adăugarea de accize (care scumpesc artificial produsele respective) încearcă să-i determine să cumpere mai puțin din aceste produse nocive.
Bine, poate chiar sunt nocive, dar oricum statul dă dovadă de mare ipocrizie. De fapt știe că cererea nu se va modifica prea mult chiar dacă va crește prețul și până la urmă nici nu-i pasă prea mult statului de sănătatea cetățenilor ci îi pasă să stoarcă cât mai mulți bani de la cetățeni. Dacă se îmbolnăvește cetățeanul că a fumat sau a băut, cu atât mai bine că îi trântește niște accize mari și pe medicamente (deh, omul dă oricât pentru sănătate) și așa îl jupoaie de 2 ori.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu