Window dressing - decorarea vitrinei. În principiu o vitrină mai frumoasă va atrage mai mulți clienți, nu? Chiar dacă înăuntru magazinul rămâne neschimbat. Există o zicătoare românească ce descrie acest concept:
afară-i vopsit gardul, înăuntru leopardul.Window dressing se referă la încercarea managerilor de a ”cosmetiza” cifrele financiare atunci când se apropie perioada de raportare. Dacă managerii reușesc să îmbunătățească cifrele atunci compania lor va părea mai performantă și ei vor primi niște bonusuri frumoase.
Dar Window dressing este o tactică pe termen scurt. Pe termen lung nu se poate ascunde adevărata performanță a companiei.
Să dau un exemplu: Să presupunem că avem o companie care furnizează scaune auto pentru câteva fabrici care asamblează automobile. În mod normal fiecare fabrică va încerca să-și minimizeze stocul de subansamble așa că va cumpăra scaune doar atunci când va avea nevoie de ele (plus eventual un mic buffer de siguranță). Să presupunem că fabricile de automobile au vânzări constante de-a lungul anului. Atunci și compania care le furnizează scaunele va avea deasemenea vânzări constante. Pentru că e vorba de un produs specializat nu ar putea vinde scaunele auto în altă parte decât acestor fabrici de automobile.
Cum poate totuși manipula managerul companiei care produce scaunele auto cifrele? Cum ar putea să arate cifre mai mari de vânzări? Simplu. Oferă un discount mai mare fabricilor de automobile dacă vor cumpăra cantități mai mari. Fabricile de automobile vor profita de reducerea de preț și vor cumpăra o cantitate de scaune mai mare decât de obicei. Astfel managerul companiei de scaune va putea face un Window dressing - adică va putea raporta creșterea vânzărilor față de anul precedent cu X procente. De fapt fabricile de automobile nu vor avea nevoie de mai multe scaune. Ele tot atâtea automobile produc și tot de atâtea scaune au nevoie. Au profitat de discountul primit și și-au făcut un stoc de scaune mai mari decât de obicei, dar în perioada următoare nu vor mai cumpăra alte scaune până nu își vor epuiza stocul prezent. Deci, anul următor, compania care produce scaune va avea o scădere de vânzări.
Dar de ce ar face managerul un Window dressing? Ar putea să aibă multe motive. Poate în contractul lui scrie că va primi un bonus mare dacă într-un an reușește să crească vânzările cu 10%, altfel primește doar salariul negociat. Poate că i se încheie contractul de management și nu îl mai interesează ce lasă în urmă sau, dimpotrivă, vrea să obțină un alt contract arătând ca a avut performanțe bune.
Window dressing se înțâlnește foarte des în zona politică. Poate ai observat că toți primarii aranjează lucrurile în așa fel încât în preajma alegerilor să contruiască cât mai mult. 3 ani de mandat nu fac nimic și în al 4lea an construiesc tot ce vroiau să construiască. Pentru că memoria oamenilor e scurtă. Electoratul nu își mai aduce aminte ce s-a întâmplat în urmă cu 3 ani în schimb are proaspăt în minte ce s-a întâmplat anul acesta, așa că vor rămâne cu impresia ca primarul lor este un gospodar desăvârșit care face multe pentru comunitate.
La fel face și guvernul. În anii electorali încearcă să cosmetizeze cifrele ca să se poată lăuda cu o creștere economică mai mare și în același timp lansează tot felul de măsuri populiste. Bineînțeles, cosmetizările și populismele se vor deconta în anul următor, dar până atunci guvernul se va realege și va avea încă o perioadă de 3 ani în care să redreseze lucrurile până se intră din nou într-un an electoral și o vor lua de la capăt.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu