Analiza SWOT este un instrument de management foarte popular și asta deoarece este foarte ușor de folosit.
SWOT este un acronim format din inițialele a 4 caracteristici importante:
S - Strengths- puncte forte
W - Weaknesses - puncte slabe
O - Opportunities - oportunități
T - Threats - amenințări
La ce folosesște analiza SWOT
Înainte să te apuci să faci ceva, orice, trebuie mai întâi să știi de unde pleci, încotro vrei să mergi și unde vrei să ajungi. Analiza SWOT te va ajuta în primul rând să afli de unde pleci. E ca un aparat de fotografiat care face o poză a situației inițiale. În plus, analiza SWOT îți oferă și o direcție - încotro ar trebui să mergi și te ajută să stabilești și obiectivele - unde vrei să ajungi.
Analiza SWOT ne ajută să conștientizăm factorii care pot afecta planificarea strategică și luarea deciziilor.
Datorită simplității, analiza SWOT este versatilă. Practic se poate folosi la orice. Iată câteva exemple: se poate face o analiză SWOT pentru...
- o companie
- o procedură
- o idee de afaceri
- o opțiune strategică
- o achiziție
- un parteneriat
- o schimbare
- un furnizor
- o resursă
- o persoană / dezvoltare personală / carieră
- o investiție
- planul unui proiect
- un plan financiar
Practic e vorba de un tabel cu 4 câmpuri- puncte tari și puncte slabe, oportunități și amenințări,
Până desenezi tabelul gândește-te ce colegi te-ar putea ajuta (oameni care știu răspunsurile la întrebările de mai jos, factori de decizie, oameni cu idei) și invită-i și pe ei la un brainstorming.
Cel mai simplu e să luăm o foaie de hârtie (de la un A4 până la o foaie deflipchart) și să 0 împărțim în 4 secțiuni.
puncte tari - puncte slabe - aceștia sunt factori interni
oportunități - amenințări - aceștia sunt factori externi
puncte fari - oportunități - sunt factori pozitivi
puncte slabe - amenințări - sunt factori negativi
Nah, nu e nicio inginerie. E simplu ca bună ziua.
Important nu e cum construim cele 4 liste ci ce punem în ele. Aici depinde de context și de scopul pentru care se face analiza SWOT. Se pot lista întâi factorii cei mai importanți / factorii generali și se poate merge cu detalierea pe unu, două sau mai multe niveluri în funcție de nevoi.
Hai să dau câteva exemple de întrebări care ne-ar putea ajuta să identificăm factorii de influență specifici fiecărei categorii.
Puncte tari - puncte slabe
- Ce facem cel mai bine? Ce fac mai bine competitorii noștri?
- Pe ce resurse ne putem baza? - materii prime, facilități de producție, oameni, experiență, cunoaștere, facilități de cercetare și dezvoltare, patente pentru invenții și inovatții etc
- Ce facilități de distribuție avem?
- Ce resurse financiare avem? - lichidități, posibilități de finanțare
- Care sunt avantajele noastre competitive?
- Ce valoare aduc produsele / serviciile noartre?
- Cum stăm pe piață? - poziționare, notorietate, cotă etc
- Cum ne ajută procedurile interne? Dar cultura organizațională?
- Constrângeri de timp?
- Lucru sub presiune?
- Planuri de rezervă?
- Cum se va dezvolta piața / industria / mediul de afaceri?
- Există posibilitatea de a apărea noi tehnologii în viitorul apropiat?
- Cum stăm cu furnizorii? - acoperă nevoile noastre, avem contracte de exclusivitate, pot face livrările în timpul stabilit?
- Există posibilitatea pentru parteneriate strategige?
- Cum vor evolua politicile guvernamentale? - Legislație, taxare, constrăngeri legate de mediu
- Există sezonabilititate pe această piață?
Spuneam mai sus că analiza SWOT ne poate oferi și direcția în care să mergem.
Se pot imagina mai multe abordări:
- Strategie de tip S-O - Ne uităm care sunt punctele forte și încercăm să le folosim în așa fel încât să maximizăm oportunitățile.
- Strategie de tip S-N - Ne uităm care sunt punctele forte și încercăm să le folosim în așa fel încât să minimizăm amenințările
- Strategie de tip W-O Ne uităm care sunt oportunitățile și încercăm să minimizăm punctele slabe
- Strategie de tip W-T Identificăm metode de a elimina punctele slabe astfel încât să evităm amenințările
Deseori se întâmplă ca analiza SWOT să fie folosită ca argument. E foarte bine, dar cu o condiție - cei care au făcut-o să fie sinceri în identificarea factorilor cheie. De multe ori se întâmplă ca oamenii să omită anumite detalii care nu corespund cu ceea ce vor ei să demonstreze. Nu mai trebuie să spun că o astfel de omisiune poate compromite toată analiza și poate conduce la rezultate total eronate.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu